Een kwalitatief onderzoek naar het gebruik van sociale media en employee referrals in het rekruteringsproces van grote organisaties
Masterproef voorgedragen tot het bekomen van de graad van
Master of Science in de Handelswetenschappen
Sofie De Loor & Louis Vermeulen
onder leiding van
Prof. Greet Van Hoye
VERTROUWELIJKHEIDSCLAUSULE
PERMISSION
Ondergetekende verklaart dat de inhoud van deze masterproef mag geraadpleegd en/of gereproduceerd worden, mits bronvermelding.
Naam student: De Loor Sofie (01003848)
Vermeulen Louis (01271163)
VOORWOORD
Deze masterproef is geschreven in het kader van de masteropleiding Handelswetenschappen, afstudeerrichting Strategisch Management aan de Universiteit Gent. Het onderzoek naar sociale rekrutering is ons aangereikt door professor Greet Van Hoye. Doordat wij allebei een grote affiniteit hebben met sociale media, rekrutering en employee referrals, is onze keuze om deel te nemen aan dit onderzoek dan ook evident.
Deze masterproef is tot stand gekomen dankzij de hulp van professor Greet Van Hoye; zij heeft voor een interessant onderwerp gezorgd en ook voor de nodige sturende hulp aan de start van deze masterproef. Onze dank gaat ook uit naar Sara Stockman voor de begeleidende hulp en de infosessie rond het gebruik van Nvivo 11. Deze sessie was heel bruikbaar en verhelderend voor ons onderzoek.
Grote dank gaat uit naar Marieke Carpentier voor de hulp en begeleiding gedurende het gehele onderzoek en de uitschrijving hiervan, alsook voor de snelle en duidelijke antwoorden op onze vragen.
Vervolgens willen wij ook alle deelnemende HR-verantwoordelijken bedanken die hun medewerking verleend hebben aan dit onderzoek. Zonder hun medewerking was dit onderzoek niet tot stand gekomen.
Een woord van dank voor hun inzet, tijd en kritische kijk op het thema is hier dan ook gepast.
Tot slot zijn wij ook veel dank verschuldigd aan onze familie en vrienden voor al hun raad en steun. In het bijzonder willen wij beiden onze ouders bedanken voor hun ondersteuning en het nalezen van deze masterproef. Verder willen we ook Farah, Wouter en Thomas bedanken voor hun kritische blik op dit werk en voor het controleren van eventuele fouten.
Sofie De Loor & Louis Vermeulen
INHOUDSOPGAVE
VOORWOORD I
INHOUDSOPGAVE II
LIJST GEBRUIKTE AFKORTINGEN V
LIJST TABELLEN EN FIGUREN VI
Deel I: Literatuurstudie 4
1.1. Belang van rekrutering 4
1.2. Rekruteringskanalen 5
1.2.1. Formele en informele kanalen 5
1.2.2. Technologische vooruitgang IT 6
1.2.3. Onderscheid rekrutering in grote en kleine organisaties 6
2.1. Sociale media 8
2.1.1. Definitie 8
2.1.2. Voorgaand onderzoek 9
2.1.3. Gebruik door organisaties én door werkzoekenden: potentieel als rekruteringstool 9
2.1.4. Facebook 11
2.1.5. LinkedIn 11
2.1.6. Twitter 12
2.1.7. Selectie 12
2.2.1. Definitie 13
2.2.2. Voorgaand onderzoek 13
2.2.3. Geloofwaardigheid 13
2.2.4. Soorten word of mouth 14
2.2.5. Employee referral 14
2.2.6. Bonus 15
2.2.7. Employer brand 15
2.2.8. Voordelen organisatie 15
3.1. Sociale media 16
Deel II: Empirisch onderzoek 18
1.1. Steekproef 18
1.2. Het semi-gestructureerde interview 19
1.3. Ethisch aspect 20
1.4. Data-analyse 20
2.1. Sociale media 21
2.1.1. Gebruik sociale media in het rekruteringsproces 21
2.1.2. Facebook 23
2.1.3. LinkedIn 24
2.1.4. Twitter 26
2.1.5. Formeel beleid rond sociale media 26
2.1.6. Eigen profiel of bedrijfsprofiel 27
2.1.7. Stimuleren van de medewerkers 27
2.1.8. Succesvol 28
2.2.1. Gebruik employee referrals in het rekruteringsproces 30
2.2.2. Voordelen 33
2.2.3. Nadelen 34
2.2.4. Evaluatie 34
Deel III: Discussie & conclusie 36
2. Employee referral 41
Referenties ………………………………………………………………………………………………………………………………….. I
Bijlagen …………………………………………………………………………………………………………………………………… IV
Bijlage 1.1 …………………………………………………………………………………………………………………………………. V
Bijlage 2.1 ……………………………………………………………………………………………………………………………….. VI
Bijlage 3.1 ………………………………………………………………………………………………………………………………. XII Bijlage 4.1 ……………………………………………………………………………………………………………………………… XIII
LIJST GEBRUIKTE AFKORTINGEN
CV: Curriculum Vitae
HR: Human Resource
HRM: Human Resource Management
SNW: Social Network Website
WOM: Word Of Mouth
LIJST TABELLEN EN FIGUREN
LIJST TABELLEN
Tabel 1: Aantal deelnemende organisaties uit de verschillende provincies
LIJST FIGUREN
Figuur 1: Gebruik belangrijkste SNW’s door rekruteerders in 2015 (Jobvite, 2015)